Dnes z praxe a to rovnou z dnešního dne, tedy ze čtvrtka tohoto týdne.
Zákazník: „…Máme červenou vodu, co s tím?“ Podobné dotazy mě vždy tak trochu „nadzvednou“, protože tázající si představuje jasnovidnost toho, s kým zrovna hovoří. V tomto případě jsem to byl já. Podobnost těchto scének je vždy velmi nápadná, ale jinak to asi nejde, v podstatě jde vždy o to, dostat od tázajícího informace, ze kterých je vůbec možné sestavit jakous takous uspokojující odpověď, a nastalou situaci kloudně vyřešit. Odpověď na podobné otázky téměř vždy začínám slovy: „Máme doma nemocnou babičku pane doktore, nevíte, co jí je?“. To povětšinou zabere a zákazník si uvědomí, že mi vlastně nepodal žádné informace o tom, co se vlastně v akváriu děje.
V tomto případě šlo o to, že si mladá rodinka v nedalekém městě na popud malé dcerky zakoupila barevný písek do akvária a pochopitelně velmi přirozený, tedy červený. Po několika minutách bylo tedy jasno a hned mě napadlo, že se musím vypořádat nejen s barevnou, tedy červenou vodou, ale i s malou dcerkou, potažmo pak s jejími rodiči.
Už je to zkrátka tak, že dnešní trh přináší nejen v našem oboru, ale všeobecně mnoho nejrůznějších variant pro zákazníky a teď si s tím holenkové poraďte! Koupíte skvělé hrnce, šestidílnou sadu za 120 korun a pochopitelně kvalitní: „No paní, já bych vám to neřekla“, znáte tu větu? Jistě! Jde snad o všechny možné výrobky, které jsou za „slušnou“ cenu a nestojí za nic. A zrovna tak je to s akvaristikou, ale jak se s tím vším vyrovnat, jak se vyznat v téměř nekonečném labyrintu nabídek zaručeně „kvalitních“ výrobků!?
Omlouvám se za zdlouhavý úvod, ale patří k věci. A teď bych se rád zastavil u podobných výrobků v akvaristice. Jistěže existují a jistě, že se s nimi setkáte i na našem trhu. Jde o to je rozeznat od těch správných, od těch, které nám pomůžou řešit naše požadavky s vybavením chovných zařízení, nebo rovnou v chovu. Barevný písek je věcí módní a sestavují se z něj nejrozmanitější podoby dna v akváriích.
Začasto jde o momentální nápad, pro který si vezmete inspiraci třeba na výstavě, kde je prezentováno mnoho podob akvárií a též výrobky, z kterých je možné podobné nápady realizovat. Je bohužel velmi smutné, že se nabízejí i výrobky podobné tomu výše uvedenému. Barevná voda jako výsledek použití zakoupené dekorace je skutečně hazard a neomalenost výrobce vůči zákazníkovi. Pokud je podobný výrobek skutečně určen k tomuto účelu a takto se zachová, je nutné postupovat velmi nekompromisně a v konkrétním obchodu intervenovat a žádat buďto náhradu za vynaloženou práci, nebo výměnu za podobný, leč skutečně kvalitní výrobek.
Je nutné si uvědomit, že podobné jednání ohrožuje též chované živočichy. Dejme si tedy pozor na veškeré dekorace, co jich trh nabízí, nemusí jít vždy o odpovídající kvalitu. Nehledě na to, že barvy dekorací by měly alespoň v základu připomínat přírodní prostředí. Nejrůznější „výkřiky“ akvarijní módy v podobě například zelenomodrého písku…, no snad jako fór na výstavu…
Jinak nakonec musím připomenout, že barevné podklady, tedy pokud zrovna nevadí chovaným živočichům, jsou na trhu i v dobré kvalitě a například keramikou potažené oblázky, či přímo keramické valouny svým provedením docela ladí. Můžete namítnout, že barvoslepost a krátkozrakost mnoha živočichů přece nemůže rozeznat… Ale může! Je přede jasné, že odrazy světelných paprsků tvoří ve vodním prostředí určitou atmosféru a například příliš světlý podklad, tedy i ostrý odraz, může zavinit trvale nevhodné prostředí, kde se nebude některým druhům ryb dařit a tak si může chovatel vymýšlet, proč ta či ona ryba málo žere, stále se ukrývá kdesi za filtrem, nebo je podrážděná a napadá ostatní obyvatele akvária.
To vše je možné a negativní ovlivňování prostředí nevhodně voleným dnem akvária je již dlouhou dobu známé. Volba zabarvení dna není tedy věcí naší nálady či touhy, ale pokud chováme v podobném prostředí i živé tvory, je nutné se jim přizpůsobit, nebo volit kompromis, který je ale téměř vždy na hraně.
A ještě něco nakonec. Vybírejme k dekoračním účelům vždy vyzkoušené materiály, nebo materiály doporučené přímo v obchodu. Pokud nebudou vhodné a zjistíme jejich závadu, je možné se pak obrátit na onen konkrétní obchod s tím, že jsme tuto informaci dostali právě od nich a tak bude další jednání o poznání snadnější.
0 komentářů