Je to jako s rodinným albem. Radostné, ale i tíživé okamžiky rodiny či svých přátel si mnozí z nás uchovávají jako relikvii ve fotoalbech a po nějakém čase si tyto okamžiky připomínají. To samé je možné udělat i s našimi akvárii a uchovat tak okamžiky úspěchů či jiných důležitých událostí. Mimochodem, skutečně odborně a znale vypracovaná fotodokumentace například z výtěrů ryb, nebo z léčení infekcí je skvělá a nenahraditelná názorná a zároveň výuková pomůcka.
Kdo jste se ale pokoušeli vyfotit akvária a dění v nich jistě víte, že toto snažení není až tak snadné, jak by se na první pohled zdálo. Je to ale velmi zajímavá a potřebná disciplína a tak jako v ostatních oborech i v akvaristice je neméně důležitá. Jistě jste se již obdivovali mnoha fotografiím v odborných knihách na internetu či v časopisech, a pokud máte již za sebou nějaké ty zkušenosti, zkoumali jste, jak že tu fotografii mohl ten autor vyfotit? Jak se k takovému snímku dopracoval? Čím fotil? Jakou technikou…? Dokladem o tom, jak odborná a specializovaná je tato disciplína, je mnoho odborných knih, které o focení akvárií pojednávají. A protože se zrovna v této disciplině nepovažuji za skutečného profesionála, přesto bych rád předal nějaké vlastní zkušenosti z praxe, třeba se někomu z Vás hodí v dalším snažení.
Je nutné se ještě zmínit, že fotografování je velký kumšt a zrovna tak jako u ostatních kumštů i při focení časem zjistíte, že je i tady je možné stále něco nového. Fotografování nás doslova nutí se nad zkoumanou věcí zamyslet a „vychytat“ její podstatu, zachytit ten okamžik, kdy nám něco říká. V minulosti byl problém s čekáním na vyvolání, snímků se dělalo pouze pár a nikdy bychom si asi nedokázali představit, že za několik let budeme mít takřka neomezené možnosti ve výběru fotek z digitálních foťáků. Tím se také stalo, že jednotlivé záběry již nejsou až takovou vzácností, protože z tisíce fotek se téměř vždy nějaká vybere. Ale jak by to bylo ekonomicky náročné, kdybychom na svitkový film museli vyvolat tisíc fotek, abychom nějakou následně vybrali? Je tedy jasné, že digitální fotografie je nesrovnatelně levnější a snadnější ve svém vzniku než fotografování na film. Moderní technika nám též umožňuje fotit na sekvence a následně vybrat ten pravý snímek. Ale to bych se již dostal tam, kde nechci rozhodně být. Od technických fíglů a focení všeobecně jsou jiní a daleko erudovanější, stačí kliknout. Taky technický pokrok co?
Neustálý pohyb ryb je první problematikou, která nás čeká vyřešit a tak jde hned od začátku o seznámení se s technickými možnostmi našeho fotoaparátu. Dnes se fotoaparáty dělí na kompaktní a zrcadlové. S kompaktem je focení hned zpočátku snadnější, ale po nějaké době, to až budete mít za sebou nějaké ty zkušenosti, se seznámíte se zrcadlovkou a zjistíte, že je sice pohotovější, ale už není tak snadné se dopracovat k nějakému kloudnému výsledku. Jistě, že dnes existují zrcadlovky s automatem, ale není to zkrátka ono. Ale pokud si osvojíte manuální techniku, už ji nevyměníte.
Fotku přímo z nádrže je možné udělat tak, že buďto použijete blesk, nebo nádrž osvětlíte. Blesk má tu nepříjemnou vlastnost, že se zrcadlí ve skle a nedovolí nám začasto tu pravou momentku. Zkrátka, ve výběru záběru jsme omezeni odrazem blesku. To je možné vyřešit tak, že fotíme pod úhlem. Zpravidla se držím zásady kompromisu. Příliš velký úhel záběr zkresluje a malý má za efekt zpětný efekt odrazu blesku. Je tedy dobré volit úhel cca 45°. Pokud si ale nádrž osvětlíte bleskem shora, používají se dva a také v úhlu 45°.
Velmi dobré je osvětlení scény reflektory. Je nutné klást důraz na stíny a na to, co vlastně chceme fotit. Světlo je při focení velmi důležité a tak dbejme na pečlivost. Velké zklamání může nastat, že když konečně docílíme ten správný záběr, je pokažen technickým nedostatkem. A to právě dokáže velmi snadno nevhodně volené osvětlení ať svoji intenzitou, tak typem či umístěním. To je velmi citlivý okamžik při focení ryb v pohybu a to je až na výjimky téměř vždy. Snadnější je to z pochopitelných důvodů s rostlinami.
Osvětlení je třeba použít s rozmyslem a uvažovat nad tím, z jakého úhlu ho instalovat a v jaké intenzitě. U některých druhů ryb je žádoucí použít přední instalaci z důvodu zvýraznění zabarvení. Od povrchových buněk ryb se odráží osvětlení ve velmi zajímavých efektech. Pro zvýraznění zbarvení se používají též barevné reflektory a zvláště pak s červeným či modrým efektem.
Budeme-li potřebovat záběr ryby skutečně odpovídající a nezkreslený, použijeme tzv. fotící elementku. Toto jednoduché zařízení si každý vyrobí sám. Do elementky si uřízneme sklo o její vnitřní délce a rybu potom omezíme u předního skla celou jeho plochou. Tak rybu částečně znehybníme a „srovnáme“. Je to snadné a hlavně velmi účinné. V tomto případě se nám bude dobře fotit i s manuálním nastavením, což u pohybujících se ryb je obtížné. A opět upozorňuji na to, že i v tomto případě je velmi důležitá volba osvětlení. Nevhodně umístěné a barvou neodpovídající reflektory můžou celý snímek zmařit.
Nevyhýbejte se ani záběrům shora. Pohyb vody je skvělý a při troše trpělivosti i štěstí se dopracujete velmi efektních a zajímavých záběrů. Každý záběr akvárií a života v nich je neopakovatelný a jedinečný, a pokud se povede fotka podle našich představ, je to skvělý pocit. Nezapomínejme též na vypovídací schopnost fotografií, někdy i mnoho slov neřekne tolik, jako jedna dobrá a výstižná fotografie. V dnešní době je velká možnost zveřejňovat fotografie na internetu a tak foťte! Každý slušný záběr je kapka do poznání. Bohužel se začasto stává, že docela slušný snímek si internet přebere po svém a nakonec z toho všeho zbude jen průměrná kvalita.
0 komentářů