Vše dobré a mnoho chovatelských úspěchů v roce 2011

2.01.2011 | Žádné komentáře

Tak Vás všechny zdravím v roce 2011 na stránkách Dajana Pet. S poradenskou službou a psaním článků jsme začali v roce 2006 a tak v letošním roce ukončíme již pátý rok této činnosti. Doufám, že jsme za tu dobu pomohli s řešením mnoha problémů začínajícím i pokročilejším akvaristům i teraristům. Není začasto až tak snadné poradit přes internet, bez vyčerpávajících informací a zvláště pak při léčení všemožných infekcí.

V roce letošním bych se rád soustředil na vše co nás, tedy akvaristy i ostatní chovatele, čeká v oblasti legislativní a zároveň bych rád uvedl v život novou službu, o které ale raději prozatím nebudu šířit žádné podrobnosti, jen to, že bychom z těchto stránek rádi pomohli i prodejcům a všem, kdo se zajímají o trh se zvířaty a o specializované prodejny živých zvířat vůbec. Příprava bude ještě nějakou tu dobu trvat a tak myslím, že se na našich stránkách objeví koncem prvního čtvrtletí.

A tak bych se rád hned ještě „za tepla“ vyjádřil k první nemilé záležitosti, kterou nám připravily České dráhy, a která postihne mnoho menších, leč mnohdy těch nejschopnějších akvaristů. Od 12.12.2010 je s konečnou platností zrušena přeprava živých zvířat drahou, tedy službou ČD-Kurýr.

Mohu se v současné době prozatím zmínit v této souvislosti pouze o tom, že plošné zrušení této služby až tak zcela nechápu a mé aktivity v komunikaci s generálním ředitelstvím ČD nic neobjasnily až na to, že v odpovědi na mé dotazy stále opakují to samé a to, že se odvolávají na nařízení rady (ES) a na ekonomickou nevýhodnost této služby. Jsem dalek toho, abych planě kritizoval nastalou situaci a vyléval si niterní hořkost pouze v tomto článku. Budu-li mít zpracované podklady, které se těchto záležitostí týkají, nachystám rozhodně plnohodnotný rozklad pohledu na tuto věc v některém příštím čísle časopisu Akvárium živě.

Dovolte mi ale přesto vyjádřit svůj názor na tuto věc. Ať už kdokoliv či jakýkoliv úřad otevře podobné téma, a to zacházení se zvířaty při chovu či při jejich přepravě, zvedne se vždy několik protichůdných názorů. Tyto názory mohou být vzneseny jak ze strany široké veřejnosti, specializovaných chovatelů i ze strany státních úředníků. Zajímavé je, ostatně je tomu tak i v jiných oborech, že protichůdné názory vycházejí začasto z úst odborníků i vědců, kteří se zabývají stejnou či obdobnou problematikou. Existují již delší dobu zákony a vyhlášky, které se konkrétně přepravy zvířat určených do zájmových chovů zabývají. Těch se také všichni chovatelé drží a přepravu zvířat podle nich vykonávají. V tomto případě nejde tedy o chovatele, ale o podnik, který ona zvířata přepravuje. V tomto případě tedy České dráhy.

Mohl bych citovat přímo články a odstavce, které se tohoto týkají, ale není žádný problém si tato nařízení vyhledat na internetu a celé si je přečíst. Jde o vyhlášku O ochraně zvířat při přepravě a to č.4/2009 Sb., která se této problematiky bezprostředně týká.

Celý problém je v tom, že přeprava zvířat bez doprovodu je provedena plošně, bez jakéhokoliv vysvětlení. Jsme-li na stránkách, které se zabývají z velké většiny akvaristikou, rád bych se zmínil o přepravě živých ryb určených pro akvaristiku. Tato přeprava je již mnoho let bez jakýchkoliv problémů a chová-li se obchodník či chovatel poctivě a podle chovatelské etiky, nezpůsobí z důvodu přepravy tímto způsobem rybám žádnou podstatnou újmu. Chápu, že přeprava pštrosa či hrocha podléhá jiným pravidlům, a že pokyny pro jejich přepravu jsou o mnoho složitější a přísnější, ale držme se akvaristiky. Na moji přímou a jasnou otázku jsem prozatím nedostal žádnou odpověď od žádného úřadu, i když jsem se o to snažil.

Ryby uložené v termoboxech a v kyslíkové či jiné – odpovídající atmosféře, jsou určeny a to podle druhu a množství, pro přepravu od několika hodin do několika dnů. Tyto boxy jsou samostatné, zapečetěné a nejsou během přepravy závislé na vnějších energetických zdrojích. Podmínkou je, že obal a vybavení každého sáčku s rybami je odbaveno podle odpovídajících zásad. V takovém případě je dokonce chybou, když se během přepravy termobox záměrně otevře, například při celní kontrole.

Takto se dopravují ryby z celého světa do celého světa. Základním a nejrozsáhlejším dopravním prostředkem je letecká doprava, dále železnice a také automobily. Není-li tento styl přepravy správný a odpovídající zákonům a vyhláškám, jak je možné, že se při miliardovém obchodu s rybami po celém světě praktikuje? Anebo je letecká doprava výjimkou? Jinými slovy, to, co můžu poslat letecky v takovém obalu, nesmím poslat vlakem?

Na tento argument je možné dostat odpověď, že každá organizace musí při přepravě živých zvířat dodržovat nejen nařízení pro jejich přepravu, ale i doprovod, tedy například řidič auta musí být proškolen pro tento účel. Jasně, lékař, který mě operuje je také „vyškolen“. Dopravce, který zajišťuje přepravu po železnici, by měl být též vyškolen. Není-li schopen toto zařídit, ať předá „veslo“ tomu, kdo takové schopnosti má. Problém asi není tedy v ekonomické situaci, protože služba se při nevýhodném kurzu prostě zdraží, ale proč ji rušit? Budou-li ČD takto postupovat, zřejmě za nějaký čas zamezí i přepravu lidí, protože pochybuji, že mají všichni její zaměstnanci lékařské diplomy. Co kdyby se udělalo při přepravě někomu z lidí třeba špatně…

Otázek je mnoho, ale odpovědi téměř žádné. Celá situace je bohužel téměř nevratná, protože ti, kteří byli na této službě závislí, jsou již v současné době postaveni do velmi nepříjemné situace.

Rád bych zmínil ještě jeden velmi důležitý aspekt celé věci. V souvislosti s tímto se často zmiňuje též ochrana zvířat proti týrání. Jasně, je to přece správné a tak to má být (dobrá fráze co?)! Jenže, každé podobné opatření vyvolá i reakci a tou bude v tomto případě posílání zvířat jaksi „načerno“ a tak si zažijí svoje. No nebudeme chodit daleko, dám Vám jednu radu, přečtěte si některé z diskuzí na internetu, to se pomějete. Cituji: „No, nevzali mi želvu jako zásilku s živým zvířetem, vzali jako křehké…!“

To je jeden, a v současné chvíli zdaleka ne poslední, příklad týrání zvířat…a bude hůř. Nebudeme tedy do budoucna dopravovat nic ani po silnici, jejich výstavba je nákladná a co řidičské průkazy, ty také něco stojí! Nebudeme léčit lidi, protože bychom museli studovat vysoké školy, vypneme televize, rádia, trouby, vysavače, pračky…, protože za jejich provoz platíme. A víte co? Přestaneme se rodit, protože…

Ohodnoťe, prosím, článek

Ještě nehodnoceno

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Rubriky

Novinky

Kalendář příspěvků

Leden 2011
Po Út St Čt So Ne
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Další příspěvky blogu

Vzkazy 2024/8

Vzkazy 2024/8

Pozor na letošní jaro!!! Bude asi ještě překvapení a tak pozor na teploty vody v rybníčcích. Bude asi ještě zamrzlo, a tak kdo nemáte ryby nachystané na ledový krunýř, ještě raději počkejte několik týdnů. V tomto případě jde hlavně o závojnatky. Prostě je nechte...

Vzkazy 2024/7

Vzkazy 2024/7

Neomezujte či hned neměňte svoji aktivitu u akvárií pouhými doporučeními v nejrůznějších článcích, které najdete na internetu. Je dobré se poučit, ale vždy s rozumem. Když mám chvíli, pročítám internet a zvláště pak články s akvaristickou tématikou a v mnohých je...

Vzkazy 2024/6

Vzkazy 2024/6

Není to dlouho, tipl bych to tak na tři měsíce, kdy jsem popisoval funkčnost a možnou opravu akvarijních čerpadel. Lze tedy snadno a rychle vyhledat v minulých článcích. Pozor ale, ještě tedy jednou a v krátkosti. Levná akvarijní čerpadla jsou určena vlastně svojí...

Vzkazy 2024/5

Vzkazy 2024/5

V minulém článku jsem si dovolil napsat něco o rostlinách, no a protože jsou rostliny velkou i rozsáhlou součástí akvaristiky, nemohl zůstat článek bez odezvy. V tomto případě jde o Echinodory. Echinodory jsou skutečně velmi obsáhlou skupinou rostlin využívaných v...

Vzkazy 2024/4

Vzkazy 2024/4

Jednoduše musím napsat, závidím!!! Mám tady dotaz na odchov čichavců mramorovaných, tedy Trichogaster trichopterus. Konkrétně na jejich odkrm. To byly časy! Uvedu zde tedy vše, co si o těchto krásných rybách pamatuji a na co vzpomenu.   Tak, jako jsem začínal...

Vzkazy 2024/3

Vzkazy 2024/3

O živorodkách jsem psal mnohokrát, ale také jsem objasňoval, jak to s jejich pojmenováním je, a že je to skutečně tak trochu jinak. Takže vezmeme-li například ČELEĎ Poecilidae, tedy živorodkovití, to jsou snad nejznámější akvarijní ryby, kterým akvaristé dali...