Zpočátku jedno upozornění: Dnes, tedy 11.7., jsem tady u nás v Lužických horách naměřil k ránu pouhé 2°C a jak hlásil rozhlas, tak na Šumavě v určitých oblastech naměřili k téměř čtyřem stupňům pod nulou. Léto je sice v plném proudu, ale pozor na tyto až propastné rozdíly denních a nočních teplot a to zvláště tam, kde chováme v přírodních podmínkách tropické ryby v mělkých nádržích. Je logické, že nádrže s malým obsahem rychle mění svoji teplotu a to by mohlo mít u mnoha druhů ryb fatální následky. U větších a hlavně hlubších nádrží je setrvačnost větší a tak nestačí za jednu noc voda o tolik prochladnout, ale menší nádrže je dobré v těchto dnech přikrýt izolační látkou či bazénovými plachtami k tomuto účelu vyráběnými.
Je „to“ pouze v nás…
Nakupování akvarijních ryb v obchodech je nekončící téma zrovna tak, jako obměna rybí obsádky v akváriu a vlastně to spolu i souvisí. Za dobu, kdy se tady v Článcích na Dajaně snažíme doporučit či předat zkušenosti z praxe, jsem řešil již několik případů ohledně zakoupených ryb v obchodu a zvláště pak dotazy na jejich možnou reklamaci. Je to zajímavý problém a musím napsat, že jsem podobné situace zažil i ve své praxi v obchodu, i když pouze výjimečně. Zde mi dovolte použít jeden významný paragraf z nového občanského zákoníku.
§ 494 – NOZ
Živé zvíře má zvláštní význam a hodnotu již jako smysly nadaný živý tvor. Živé zvíře není věcí a ustanovení o věcech se na živé zvíře použijí obdobně jen v rozsahu, ve kterém to neodporuje jeho povaze.
Je to sice posun od dob minulých, ale pokud půjdeme po stopě výkladu tohoto zákoníku o reklamacích, s podivem zjistíme, že vlastně ve svém dopadu je reklamace zvířete téměř totéž, jako reklamace věci… A jsme opět na začátku.
Ono je totiž velmi složité rozhodnout u živého zvířete, co je vlastně důvod k reklamaci a objektivně věc posoudit. Jasně, přineseme-li do obchodu zprávu od veterináře, že zakoupený savec má pouze jednu ledvinu, je to prokazatelně vada skrytá a tedy jasně ani obchodník nemohl toto při prodeji posoudit. V tomto případě jde o to, jak se spolu zákazník s obchodníkem dohodnou a protože jde o živé zvíře, ona dohoda by měla být hlavně v jeho zájmu. Jde například o slevu a též je nutné posoudit, zda ona „vada“ bude mít dopad na budoucí život zvířete, na jeho dobu života či na reprodukci. Je docela dobře možné, že bude muset přijímat po celý život z podobných důvodů léky…
Těch nejrůznějších zamotaných případů je skutečně celá řada a nelze je všechny dopodrobna zde určitě rozebírat. Z ekonomického hlediska jde mnohdy o velmi drahé nákupy a cena zvířat se může pohybovat i v mnoha desítkách tisíc korun. V podobných případech se vzniklou situací zabývají veterináři i právníci. Představte si ale situaci, kdy přijde zákazník do obchodu s rybičkou v lahvi a poukazuje na to, že ona rybička v ceně deseti korun u obchodníka zakoupená minulý den, nemá část ploutvičky, a že je to tedy důvod k reklamaci a požaduje její výměnu (vlastní zkušenost). Co teď?
Jasně, ploutvička doroste, tedy pokud to zrovna není morfologická odchylka, ale půjdeme-li až na dno problému, jak s rybou naložit? A najednou se dostaneme do kasemat, z kterých není úniku. Rybička je obratlovec, a tedy podléhá též zákonu na ochranu zvířat proti týrání. A znenadání jsme u nesmyslných souvislostí i protichůdných informací. A tedy, podobné problémy řešit za pomoci zákonů je zcela bezpředmětné, a pokud by mělo dojít k soudu v tomto sporu, jednoznačně musím napsat, že by se tímto žádný soud nezaobíral. A také je zcela jasné, že by musel onen zákazník prokázat, že ona část ploutvičky chyběla už při koupi… No uznejte, je to nemožné? Na tomto místě ale opakuji, vždy by mělo být přihlíženo k odpovědnému zacházení a k potřebám zvířete jak v chovu tak i při jeho převozu!
Je tedy na obchodníkovi, aby svojí odborností ubezpečil zákazníka o tom, že to není vlastně vada ani nemoc, ale dočasný stav a dokonce u některých druhů ryb po převozu do jiného prostředí zcela běžný. Citlivost ryb je na převoz do jiného prostředí všeobecně velká a je na místě se tomuto problému věnovat. Jde o šok a následný stres, který mnohdy zaviní nemalé problémy se zdravím. Stačí, abychom sáček s rybami položili do auta na sedadlo, které není vyhřáté a malé množství vody v sáčku s rybami se velmi rychle zchladí, to u mnoha druhů ryb zaviní nemalé problémy a někdy dokonce i úhyn. Jak by potom vypadala reklamace, jak by se na tuto situaci díval zákazník, který podobnou věc způsobí třeba z neznalosti?
Jiná věc je například přenos infekce z obchodu do akvária zákazníka. Klasickým příkladem je například krupička. Jak řešit situaci, kdy prokazatelně bude mít zákazník pravdu, protože po jeho upozornění najdeme v nádrži s těmito rybami v obchodu také krupičku? Odpověď je na místě, v takovém případě by se měl obchodník zachovat čestně a s omluvou předat, pochopitelně zdarma, lék a doporučit postup léčby. To je ten lepší případ. Stává se ale, že přenesením infekce si neznalý začátečník způsobí úhyn všech ryb v akváriu, protože ji prostě včas nerozpozná. To už ale uplyne nějaký čas a prokazatelnost je též téměř nemožná. A mimochodem, kde byla karanténa?
Těch otázek a pochybností by se našlo mnoho. Jedno je ale jisté, i u zvířat je možné uplatňovat reklamaci, ale vždy se snažte domluvit o nápravě v zájmu zvířete. Stalo se též, že přišel zákazník do obchodu s andulkou a reklamoval chybějící oko. Přišel až třetí den po koupi a nárokoval si výměnu… Co k tomu říci? Je tedy na místě, aby obchodník při prodeji vždy sepisoval smlouvu o zřejmé vnější neporušenosti zvířete? Kostrbaté že, ale ne až tak hloupé.
Existuje ale přece jedna rada z praxe a berte ji jako upřímné doporučení. Najděte si jeden obchod a tam své nákupy realizujte, byť by nebyl zrovna nejblíže bydliště. Zvířata se nekupují běžně každý den a jednou za čas se rozhodně vyplatí dojet si pro své miláčky třeba i kousek světa. A ještě něco, vybírejte obchod s laskavým a znalým personálem. Je totiž jasné, že tam se i při případných reklamacích dohodnete lépe, než v náhodně volených obchodech.
0 komentářů