Cesty k úspěchu

Dokument o tom, jak se podniká na našem i světovém trhu s krmením pro rybičky, natočil v roce 2013 v rámci 6. série tým pořadu Cesty k úspěchu v čele s moderátorem Markem Vašutem.

Zdroj.: http://www.cestykuspechu.cz/cs/videa/6-serie/dajana-pet-sro.shtml

Dajanapet

Špičková kvalita

Certifikát Systému managementu bezpečnosti potravin, který jsme získali  8. 8. 2011, garantuje nejvyšší úroveň kvality a bezpečnosti krmiv, které jsou však pro nás prioritou již od počátku založení firmy.

DAJANA PET ve světě

Naše produkty, včetně těch pod korporátními značkami, v současné době naleznete v prodejnách téměř 50 zemí světa na všech 5 kontinentech.

Tradice od roku 1991

Jana a Karel Matonovi se rozhodli realizovat svůj sen a postupně vybudovali firmu, která vyrábí krmiva pro akvaristy z celého světa, již více než 25 let.

Příběh rodinné firmy ze srdce Evropy, aneb DAJANA která dobývá svět ….

Celá rodina sedí u velkého stolu, smějí se a překřikují jeden druhého. Z kuchyně se line směsice vůní, při které se všem sbíhají sliny. Najednou všichni ztichnou a rozzáří se jim oči. To zrovna Jana Matonová, manželka/maminka/babička/tchýně, přináší pečenou kachnu se zelím. Rozhostí se ticho a celým domem se ozývá jen tiché mlaskání. Po chvíli si začnou povídat o tom, jak nejstarší vnuk zvládá školu a jak se tomu nejmladšímu líbí ve školce. Jaké jsou plány na víkend a kolik broskví se letos urodilo. Mezitím se tak nějak přirozeně řeší byznys. Byznys firmy DAJANA PET, která v současné době vyváží krmení pro akvarijní ryby do více než 50 zemí světa. Ale jak to vlastně celé začalo?

Jana měla ve svých 26 letech milujícího manžela, dvě spokojené děti a práci referentky na vysoké škole. Kromě toho ale měla také jeden velký sen. Chtěla mít úspěšnou firmu, cestovat po světě a dělat práci, která ji bude bavit. A tak se pustila do realizace svého tajného přání. Vzhledem k její lásce ke zvířatům bylo jasné, kudy se bude ubírat. A co zvířata potřebují ze všeho nejvíc? Krmení.

V počátcích tedy bylo potřeba vyřešit prostory a nakoupit stroje, což byla velká investice. Jana svému nápadu věřila a rozhodla se zastavit dům. Velký risk, který ale rodinu ještě více stmelil. Vznikly úvodní produkty firmy, které Jana rozesílala Českou poštou do drogerií a zverimexů po celé České republice. Na poštu je vozila dvoukolákem. A s úsměvem.

Firma se začala rozjíždět a k Janě se připojil její manžel Karel. Soustředil se hlavně na technologie, zdokonalování receptur a vizuální identitu značky. Zhruba po dvou letech koupili Matonovi část místního JZD a začali přemýšlet o expanzi na zahraniční trh. Jednou z prvních překážek byla neznalost angličtiny. I když ze začátku využívali služeb překladatelky, později pochopili, že přímý kontakt se zákazníky je velmi důležitý a tak se do studia pustili sami. Chodili na soukromé hodiny a po večerech se učili slovíčka a gramatiku. Na služební cesty jezdili Škodou 120, která však nesloužila jen jako dopravní prostředek, ale také jako hotel. Spali v autě, ve kterém večeřeli rohlíky s Májkou a místo vířivky v drahém hotelu se umývali vodou z kanystru. Dodnes se při vyprávění těchto zážitků usmívají a nelitují ani jednoho okamžiku v „polních“ podmínkách. Zažili toho určitě víc než v luxusním hotelu.

Firma stále rostla a dařilo se jí, Matonovi se radovali z každého sebemenšího úspěchu a například první kamion, naplněný jejich zbožím a mířící do Evropy, sledovala celá firma s velkou radostí a zadostiučiněním. Ve firmě jsou totiž skvělé vztahy a Matonovi od začátku prosazují osobní a přátelský přístup. Spokojenost jejich zaměstnanců je pro ně velmi důležitá a utužují ji na společných akcích několikrát do roka.

Jejich děti, Lukáš a Lucie, se o dění ve firmě zajímaly čím dál více a postupně převzaly velkou část zodpovědnosti a povinností na sebe. Jana si konečně mohla začít plnit jeden ze svých dalších snů – cestování. Společně s Karlem jezdí po světě, objevují ho a poznávají. Jsou vášniví fotografové a svoje zážitky předávají ostatním na výstavách svých fotek. Nejvíc je okouzlila Afrika, do které se na fotografické expedice vrací nejčastěji. Podporují také různé organizace na ochranu přírody, ornitologické akce atd.

Nová generace se o firmu stará velmi dobře, před pár lety přibyl do vedení další člen – Tomáš Caizl (manžel Lucie) a doplnil tak tento sehraný tým. Jeho mladší část inovuje technologie a hýří novými nápady, které však nakonec vždy musí schválit rodiče. Matonovi sice správu firmy předali svým dětem, ale důležitá rozhodnutí jsou stále na nich. Jak sami říkají, firmu berou jako své třetí dítě a o děti se taky staráme celý život. Firma se stále rozrůstá, uvidíme jak, s ní za dalších dvacet let naloží vnoučátka – Martin, Michal, Karel a David.

Jsou to sice zatím malé děti, ale vztah k přírodě mají už od útlého věku a u akvárií v podstatě vyrostli. Ideální průprava pro další nástupce.

 

 

.

.

Top