Dnes bych rád zveřejnil jednu trýznivou záležitost, se kterou se ale nedá téměř nic zásadního dělat, natož ji široce jakkoli napravovat.
V srpnu letošního roku jsem uvedl v život kamenný obchod, tedy prodejnu s chovatelským zbožím včetně prodeje živých zvířat, zvláště pak akvarijních ryb. Již jsem na to upozorňoval, že obchod je situován v Jablonném v Podještědí v severních Čechách a byl jsem mile překvapen, že se nedlouho po otevření přihlásili akvaristé, mezi které počítám i ty, kteří mají doma byť jedno akvárium třeba delší dobu a projevují skutečný zájem, i když s ním neustále „bojují“. Zkrátka, poměrně bohaté „podhoubí“ pro další práci a hlavně, pro nápravu mnoha chyb, které začínající pohříchu nadělají. Po nedlouhé době jsme se dokonce dohodli na termínu a hned bylo na světě první setkání.
Je ale třeba se zmínit o tom, že chyby nedělají pouze začínající akvaristé sami, chyb se dopouští celý dnešní systém obchodu s akvarijními rybami i jiným akvaristickým „zbožím“.
Během krátké doby po otevření se na mne obracelo čím dál víc lidí, kteří si v poslední době pořídili akvárium, a kteří s ním mají menší či větší problémy. Všeobecně se dá napsat, že situace se již po dlouhá léta nemění a problémy s novými akvárii se opakují stále dokola, jako na kolotoči. Zřídka se řeší složitější záležitosti, například s vytíráním jednotlivých druhů ryb, se zákaly, se štětičkovými ruduchami a tak podobně. Jasně, že řešíme též i ponejvíce složité léčebné záležitosti ryb.
V obchůdku se cítím velmi dobře a měl bych asi po akvaristicku napsat, že jako ryba ve vodě. Stále více ale vnímám jiný, a to zcela zásadní a také základní problém této doby. Lidé přicházejí s tím, že jejich akvária „nefungují“, a že nevědí co s tím. Po krátkém rozhovoru ale zjišťuji, že problém není v nich, ale ve zcela původním kroku věci. Jde o neodborné rady přímo z „odborných“ obchodů, kde oni nešťastníci zakoupili nová akvária, nejčastěji v podobě sady, a dostali k nim do vínku „odborná doporučení“ v podobě jistě zničujících rad.
Ten první problém spočívá v tom, že některá akvária v sadách jsou velmi nesprávně opatřena neodpovídajícími filtry, které jsou totálně špatně výrobcem volené. Druhý problém spočívá ve špatném výběru druhů a množství ryb vzhledem k velikosti akvária a třetí problém je v zásadě o neodborných radách ze strany prodavačů. Ano, je to ten starý problém, na který upozorňuji již delší dobu.
Dovolte skutečný a autentický záznam posledního rozhovoru, při kterém jsem se rozhodl napsat tento článek s děsivou tématikou. Z pochopitelných důvodů je rozhovor „ořezán“ pouze na podstatná sdělení. A ještě jednu důležitou věc: neuvádím záměrně konkrétní místa a města, protože v těch samých městech existují i skutečně odborné obchody a mohlo by zbytečně dojít k nechtěné záměně.
Zákaznice: „Manžel mi koupil akvárium, vždycky jsem si ho přála, ale zdá se mi, že ty rybičky jsou nějak nešťastné a divně se tam motají.“
Já: „Jak motají?“
Z.: „No stále dokola.“
Já.: „???“
Z.: „Myslím, že je tam velký proud a ony už nestačí plavat…“
Já.: „Ahá, jaký máte filtr?“
Z.: „Takovou krabičku.“
Já.: „Dělá to bublinky, nebo se strká rovnou do zásuvky?“
Z.: „Do zásuvky.“
Já.: „Jak je velké vaše akvárium?“
Z.: „ Asi tak…“, ukáže rozpětí rukama, tak dvacet centimetrů.
Já.: „Jaké ryby tam máte?“
Z.: „Dvě skaláry, dvě neonky, dvě uklizečky (Ancistrusy)“, a dvě takový ty červený.“, podívá se na akvarijní stěnu v obchodu a ukáže na korálové platy…: „Jo a ještě tu…, no tu jak…, jo Bettu.“
Já.: „Proboha, proč jste tolik ryb kupovali do tak malého akvária, a mimochodem, víte, že ty ryby se k sobě do jednoho akvária vůbec nehodí! Kolik máte v akváriu teplotu?“
Z.: „Teplotu? O té mi nic neříkali…“
Já.: „Máte v akváriu vyhřívání?“
Z.: „Ne, to musí?“
Já.: „Všechno je špatně, a jestli máte zájem, můžeme to dát postupně do pořádku, tedy pokud to ty ryby ještě chvíli vydrží.“
Z.: Ale to mi poradili v obchodu!“, kontrovala sebevědomě zákaznice.
Já.: „Kde prosím vás?“
Z.: „ No v L……“)
Další vyprávění zkrátím a vysvětlím situaci. Ona nešťastná paní toužila po čisté vodě v akváriu, kde se prohání hejno krásných ryb se zeleným pozadím vzrostlého porostu rostlin. Jasně, to je asi tak všeobecně to, co je počátkem snažení každého akvaristy. Její manžel šel s čistým svědomým a dobrým úmyslem do obchodu a potřeboval prostě dárek v podobě akvária pro manželku.
Tedy v obchodu, podotýkám v odborném obchodu, jí prodali dvacetilitrové mini akvárium s motorovým čerpadlem (sada, sestavená a doporučená výrobcem), které ihned po zapnutí vytvořilo vír a vodu v něm roztočilo. Ryby pochopitelně po krátké době vytvořily pouze žijící objekty, již téměř bezvládně se točící s vodním vírem stále dokola. O ceně, za kterou celý ten umírající cirkus pořídili, se nebudu zmiňovat, protože nechci mít nikoho před svátky na svědomí.
To je obraz dnešní doby, to je onen klasický příklad toho, kdy u začínajících akvaristů končí chuť pokračovat dále a z důvodu špatného přístupu tam, kde by ho mělo být naopak nazbyt! Je zcela jasné, že chyba byla především na straně manžela oné zákaznice. Byl totálně nepoučen a bral pořízení akvária jako koupi ledničky, kde po krátkém přečtení návodu již nepotřebuje nic. Akvárium ale není lednička, ani žádná jiná neživá věc, která funguje na pokyn majitele. V tomto případě nestačí cena peněz na to, aby se věc podařila. Vůbec nechci napsat, že akvárium jako dárek je špatně. Akvárium jako dárek je naopak velmi dobře, ale s ním musí být věnováno i to nejdůležitější, co k němu patří. Ale to je právě ona zásadní POVINNOST všech pracovníků na tak zodpovědných místech ve specializovaných obchodech, upozornit na tyto věci a doporučit řešení.
A tak mi dnes promiňte moje rozpoložení a rozčilení, ale asi každý ze zkušenějších se mnou bude souhlasit. Je tedy pouze na nás, jak pomůžeme našim mladším či začínajícím kolegům, protože bohužel ani zákonná opatření zřejmě nevznikají tak, jak by správně měla.
0 komentářů