Lamentování (1)

11.01.2009 | Žádné komentáře

Stalo se Vám někdy, že jste nebyli spokojeni s obsluhou v nějakém obchodě? Jako bych zrovna viděl ve Vaší tváři ten jízlivý úšklebek. Jasně že ano a asi by byl z jiné planety ten, kdo by se s tímto jevem ještě nesetkal. Kolik obchodů člověk průměrně navštíví za jeden den? Je pochopitelně velký rozdíl, žijeme-li na vesnici či ve městě. Bydlíme-li v ulici plné obchůdků, nebo u obchodního centra či kdesi na samotě u lesa. Rád bych se ale dnes zamyslel nad obchody, které zajímají přímo nás, myslím tím chovatele a kamarády všemožných zvířecích mazlíčků.

Z úvodu jasně vyplývá, že jde o akvaristiky, petshopy, zverimexy, zooshopy, zkrátka obchody se zvířaty určenými právě pro zájmové chovy. Kolik si myslíte, že jich v naší malé zemi je? Sto, dvě, tři sta, nebo snad tisíc? Těžko říci, ale takových obchodů, které prodávají též živá zvířata a ne pouze krmiva či potřeby pro chovatelství bude jistě mnoho set. Některé obchody jsou opravdu obchody s velkým O a jejich prodejní plocha je i několik set metrů čtverečných. Některé zase nejsou větší než obývací pokoj, ale všechny tyto obchody mají jedno společné a tím jsou prodavači. A právě o ty mi v dnešním článku jde. Je jasné, že se opět jedná o reakci na osobní a konkrétní zážitky, ale rád bych též oddělil prodavače z těchto obchodů od prodavačů z obchodů ostatních.

Nejde v žádném případě o jakékoliv sektování či vyvyšování nad ostatní. Nejde dokonce ani o porovnávání náročnosti prodeje v obchodech s rozdílným sortimentem. Chtěl bych pouze poukázat na důležité okamžiky v životě prodavače živých zvířat. Velmi často se pohybuji v těchto prodejnách a pozorně sleduji a poslouchám, jak jsou na tom prodavači se znalostmi a hlavně, jak se chovají k zákazníkům. Sleduji též poměrně často články na různých internetových stránkách a zajímají mě příběhy lidí, jež si stěžují na toho či onoho prodavače, tu či onu prodejnu. Musím na tomto místě ale napsat, že rozhodně ne vždy zcela spravedlivě.

Je opravdu těžké posoudit, zda a jak ten či onen prodavač umí poradit. Sami dobře víte, že v jednotlivých prodejnách se prodávají zvířata z mnoha zeměpisných i chovatelských oblastí. Prodavačka, která zrovinka obsluhuje Vás je „dobrá“ na kočky, ale Vy potřebujete zrovna poradit o rybičce Phenacogrammus interruptus, o takové docela běžné akvarijní rybičce. Prodavačka na Vás vytřeští oči a Vy hned víte, že jste se netrefili. Zkrátka, těžko poradí, když ani neví o jaké to vlastně rybičce hovoříte. Nezoufejte hned. Zrovinka se mezi regály potí její kolegyně akvaristka, která se snaží vyhovět zákazníkovi, jež potřebuje informace ze světa šelem kočkovitých a ouha, jak ono to bylo? Je to zkrátka tak, v těchto prodejnách jde o odbornost a rozhodně ne všichni, a hlavně je to znát u začátečníků, jsou zrovna v tu kterou chvíli schopni zodpovědět Vaše mnohdy velmi specifické dotazy. Opravdu dobrý a zkušený prodavač se vyklube z adepta až za hodný čas a to jich mnoho do té doby ještě nevydrží a než se něco naučí, můžete je již zahlédnout např. vedle v galanterii. Tak to prostě chodí a majitelům a vedoucím obchodů to rozhodně radost nepřináší. Jde o zvířata a chceme-li je chovat či prodávat, zaslouží si opravdu kompletní pozornost. V tomto případě poloviční cesta není přijatelná.

Není rozhodně lehké najít pro tuto práci odborného prodavače, zvláště, když by měl ovládat tolik odborností. A tak je nutné přijatého prodavače vyškolit, přezkoušet a hlavně motivovat tak, aby nějakou tu chvíli v obchodě vydržel. Žádné školení či byť dlouhodobý kurs nevyřeší kompletně odbornost prodavače. Ten svou profesionální tvář získá opravdu až časem a je na každém zvlášť, kolik času na to potřebuje. Ono to zdaleka není nutné pouze z důvodu odbornosti zaměstnance, ale má to své zákonné podklady. I když se mnoho adeptů na tuto práci těší, že budou pracovat se zvířaty, ne vždy se jejich představy shodují se skutečností. A tak se často již po krátké době praxe rozloučí a odejde jinam. Majiteli obchodu nezbude nic jiného, než hledat nového. To slůvko hledat je zcela na místě, protože práce v takovém obchodě je velmi specifická a ne každý se pro ni hodí. Mám zajímavou zkušenost z dob, kdy jsem měl sám odbornou prodejnu se zvířaty a musel jsem řešit podobné problémy.

Nastal okamžik, kdy z obchodu odešel pracovník, který byl pro provoz celého obchodu dosti důležitý. Pracoval u nás již delší dobu a tak byl i odborně na výši. Co teď? Hledání nového zaměstnance není jednoduché a zvláště, jak jsem již napsal, v tomto oboru. Po nějaké době jsme vybrali z několika možností zaměstnance, byla to žena, která se nám zdála vhodná. Měla ale jednu velkou nevýhodu pro tuto práci, totiž, bála se hadů. Co bála, měla z nich právě tu snad nejhorší fobii, jakou si dovedete představit. A i když jsem jí názorně předváděl, že hadi jsou vlastně velmi mírná zvířata(tedy, když zrovna nemají velký hlad), že nejsou slizcí, nepáchnou, na potkání nekoušou atp., tak se omluvila s tím, že to o sobě ví, a že raději odejde, než by na hada sáhla. Terária s hady dokonce obcházela velkým obloukem, a když po zavření obchodu později vytírala, našel jsem vždy u terárií s hady nevytřený koutek. Měla ale pro náš obchod ostatní přednosti, tak jsme ji zařadili do kolektivu a stala se na mnohá léta naší kolegyní.

Proč to ale popisuji? Je to právě z toho důvodu, že jsme zároveň museli vyřešit problém přístupu k zákazníkům, kteří ji požádali o výklad či nedej bože o praktickou ukázku některého z hadů. Nakonec jsme se rozhodli to vyřešit zcela jednoduše a dnes vím, a také to majitelům obchodů doporučuji, že nejschůdnější cesta je nic nepředstírat a zákazníkovi otevřeně vysvětlit situaci a zavolat kolegu, který se takové odbornosti věnuje. Nikdo neví vše! Tuto informaci musí každý, alespoň částečně soudný člověk pochopit. Naopak, měl by být rád, že se mu bude posléze věnovat prodavač erudovaný.

Je tu ale ještě jedna věc, kterou bych rád popsal a myslím, že patří k těm nejdůležitějším v tomto oboru. Jde o jakýsi šestý smysl, který by měl každý prodavač použít hlavně při doporučování jakéhokoliv zvířete do chovu. Jde hlavně o to, že odborný prodavač je vlastně poslední, který může jak v pozitivním, tak i v negativním smyslu ovlivnit budoucí život zvířete. Je to totiž také velmi citlivá záležitost z hlediska obchodu. Prodáváte-li krmivo, potřeby, dekoraci, techniku a další pro chovatele, můžete se řídit obchodními pravidly a doporučovat případně i dražší výrobky s tím, že nabízíte kvalitu a movitější zákazník si třeba nechá doporučit a vy uděláte dobrý obchod. V případě zvířat by toto mělo být tabu! Musím zde dokonce uvést, že je to jeden z velmi mála případů, kdy obchodník musí umět prodej odmítnout.

Toto je problematika velmi citlivá a specifická pro obchod, ale z hlediska živých tvorů, kteří jsou po celý svůj život striktně odkázáni na lidskou péči, velmi důležitá.

Pokračování příště

Ohodnoťe, prosím, článek

Ještě nehodnoceno

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Rubriky

Novinky

Kalendář příspěvků

Leden 2009
Po Út St Čt So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Další příspěvky blogu

Vzkazy 2024/8

Vzkazy 2024/8

Pozor na letošní jaro!!! Bude asi ještě překvapení a tak pozor na teploty vody v rybníčcích. Bude asi ještě zamrzlo, a tak kdo nemáte ryby nachystané na ledový krunýř, ještě raději počkejte několik týdnů. V tomto případě jde hlavně o závojnatky. Prostě je nechte...

Vzkazy 2024/7

Vzkazy 2024/7

Neomezujte či hned neměňte svoji aktivitu u akvárií pouhými doporučeními v nejrůznějších článcích, které najdete na internetu. Je dobré se poučit, ale vždy s rozumem. Když mám chvíli, pročítám internet a zvláště pak články s akvaristickou tématikou a v mnohých je...

Vzkazy 2024/6

Vzkazy 2024/6

Není to dlouho, tipl bych to tak na tři měsíce, kdy jsem popisoval funkčnost a možnou opravu akvarijních čerpadel. Lze tedy snadno a rychle vyhledat v minulých článcích. Pozor ale, ještě tedy jednou a v krátkosti. Levná akvarijní čerpadla jsou určena vlastně svojí...

Vzkazy 2024/5

Vzkazy 2024/5

V minulém článku jsem si dovolil napsat něco o rostlinách, no a protože jsou rostliny velkou i rozsáhlou součástí akvaristiky, nemohl zůstat článek bez odezvy. V tomto případě jde o Echinodory. Echinodory jsou skutečně velmi obsáhlou skupinou rostlin využívaných v...

Vzkazy 2024/4

Vzkazy 2024/4

Jednoduše musím napsat, závidím!!! Mám tady dotaz na odchov čichavců mramorovaných, tedy Trichogaster trichopterus. Konkrétně na jejich odkrm. To byly časy! Uvedu zde tedy vše, co si o těchto krásných rybách pamatuji a na co vzpomenu.   Tak, jako jsem začínal...

Vzkazy 2024/3

Vzkazy 2024/3

O živorodkách jsem psal mnohokrát, ale také jsem objasňoval, jak to s jejich pojmenováním je, a že je to skutečně tak trochu jinak. Takže vezmeme-li například ČELEĎ Poecilidae, tedy živorodkovití, to jsou snad nejznámější akvarijní ryby, kterým akvaristé dali...